Avui ha estat la crisi a Líbia –que desitjo que acabi ràpid i el dictador desisteixi sense més assassinats de ciutadans- i demà serà l’increment exponencial de la demanda xinesa –una economia de 1.300 milions d’ànimes que creix a més del 10% anual. El petroli està destinat a pujar de preu, si o si. Podem discutir a quin ritme ho farà, però poc més. En el pitjor dels casos, la cosa ja ha començat. Si les reserves no són tan abundoses com semblava a Aràbia Saudita, com s’especulava fa uns dies, l’increment de preu està garantit. En cas contrari, estem parlant de 5, 10, 20 anys? I si en fossin 30, la situació és la mateixa. L’Agència Internacional de l’Energia, també ho té clar (Outlook 2011). Fins i tot British Petroleum (Energy Outlook 2030).

Està clar que anar més poc a poc a les autopistes –i a les entrades a les grans ciutats també!- ens ocasionarà molèsties avui. Però és una molèstia assumible comparada amb una situació de desabastament o preus altíssims. I, a més, ens permet guanyar temps –en reduir la demanda de petroli- per impulsar les polítiques de l’àliga: més eficiència, millor model territorial de distribució residència-treball (reduint la demanda de mobilitat obligada), més transport col·lectiu, més fonts renovables, més vehicle elèctric. Polítiques per a la reducció de la dependència energètica i la garantia de subministrament (per si per algú els motius anteriors no fóssin valuosos).
En resum, aplaudeixo la mesura provisional de reducció de la velocitat, i no només això. Espero que sigui tan provisional com ho va ser-ho als EUA, on es va implantar als anys ´70 i, per bé que alguns estats l’han anat suavitzant, encara és vigent quaranta anys després. Els 80 km/h a les entrades de Barcelona, a part de millorar la qualitat de l’aire, també tenien aquest efecte. Sempre em va sorprendre com era durament rebutjada per persones com l’economista Sala i Martí, que mai ho va veure malament –que jo sàpiga- durant la seva llarga estada a Berkeley. En tot cas, el que no té cap ni peus és tenir al matí l’estratègia de l’estruç i a la tarda la de l’àliga. O una cosa o l’altra. Vaja, que no tenir cap estratègia és un desastre, com sembla que ens passa al nostre país, on avui volem anar a 130 km/h i demà ja ens sembla bé la idea d’un altre d’anar a 110 km/h . Exigim un horitzó, sigui el que sigui, però no anem donant tombs, fins que ens trobem un dia, no llunyà, amb el petroli caríssim i sense haver dissenyat alternatives amb prou temps per adaptar els nostre costums i la nostra economia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada