
El Parlament que sorgeixi de les urnes haurà de demostrar que és capaç de liderar un projecte de país. No haurà de ser només el Parlament que ens meni a una consulta. També haurà de ser el Parlament que afronti una llei electoral, mesquinament segrestada a la ciutadania catalana durant 35 anys. El de la reforma en profunditat de la funció pública. El de la racionalització de l'organització territorial, com han fet tots els països europeus; el d'una política fiscal justa que permeti fer front a les exigències europees sense malmetre la cohesió social; el de la definició d'una política energètica i ambiental alineada amb Europa. El que defineixi si estem disposats a assumir els tres grans objectius europeus: millor educació, menys pobresa i una economia baixa en carboni. Haurem d'escoltar propostes de reforma municipal, d'un nou model d'administració relacional, de reforma creïble del model dual (públic i concertat) d'educació i salut. Les estructures d'estat són un instrument, les reformes en el sentit d'estat són l'essència d'un país que diu que vol ser europeu. El Parlament s'ha de posar a treballar generosament, urgentment i activament en tots els fronts sense perdre un minut.
Els britànics estan parlant d'un concepte interessant: la predistribució, sobre el qual el líder socialdemòcrata Ed Milliband pretén basar la seva proposta política. El concepte és interessant: hem de fer polítiques redistributives profundes i ens falten diners per fer-les, perquè hem permès irracionalment les polítiques distributives. Podem reduir les diferències al principi amb polítiques que acotin les diferències salarials o vinculant beneficis a salaris, per exemple. Veurem on porta, però és una idea engrescadora. Els francesos acaben de posar en marxa un banc públic d'inversió per ajudar les famílies i les petites i mitjanes empreses que vulguin innovar i internacionalitzar-se. Els alemanys han instal·lat en un any una munió de kW fotovoltaics i van llançats a un nou model energètic. Els lituans acaben de fer un referèndum per decidir si volen una nova central nuclear (i han dit que no, per cert). Els escocesos, a més de tenir ja ben polit i endreçat el seu referèndum, han donat prioritat al desenvolupament de les renovables i han captat immenses inversions internacionals. Els noruecs han decidit esdevenir un referent mundial per la pau i acullen les negociacions per la pau a Colòmbia.
En definitiva, més enllà de les il·lusions dipositades en el possible nou escenari nacional, un factor clau, la ciutadania catalana triarà lideratges i programes que aportin credibilitat per afrontar el curt termini malgrat la incertesa i el marge estret d'actuació. Triarà també els que aportin perspectives de nous enfocaments per fer front a la crisi que superin la retallada perpètua. Triarà aquells que tinguin un programa de prioritats i estiguin disposats a compartir-lo generosament.
Qui pensi que ens pot prendre el pèl amb quatre consignes, crec que ho té magre. Hi confio, perquè fins ara, és la societat catalana i el seu impuls qui ha generat noves il·lusions i perspectives. Com deia Martí i Pol: "El poble ets tu i tu i tu i molta altra gent que no coneixes". La meva confiança la tenen ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada