http://historiacontemporanea-tomperez | . |
Al 1748, Montesquieu publicava “L’esperit de les lleis”, la llavor de la
separació de poders com a eix de l’estat de dret estava sembrada. Malauradament,
al nostre país hem arribat tardíssim a considerar com a normal aquest principi
bàsic. Hem perdut ben bé 150 o 200 anys de pràctica. El poder executiu i el
poder legislatiu emanen de les urnes. Per tant, exerceixen les seves funcions
amb més o menys fortuna i estan sotmesos a crítica i renovació. Sense
menystenir la necessitat imperiosa de revisar amb profunditat el funcionament
de la nostra jove democràcia, la crítica, l’exigència, la reforma i la
substitució, si s’escau, són possibles. Massa sovint estem pendents dels gestos
i les declaracions més que no pas en els resultats de l’acció de govern o les
conseqüències de les accions legislatives. Però, millor o pitjor, estan sota la
mirada pública. Per contra, el poder judicial és una caixa negra de
professionals amb un mínim control ciutadà, absència total de crítica, cap
exigència de rendiment de comptes i sense cap possibilitat de renovació.
El poder legislatiu,
ni que sigui a cop de transposició de la legislació europea més que no pas com
a opció de futur, ha avançat en la integració de consideracions ambientals. El poder
executiu, per bé que amb diferents graus de diligència i amb una perillosa
parsimònia, han anat fent. En tot cas, qui s’enduu el premi a la inoperància
ambiental és el poder judicial. Ha avançat poquíssim des de la magnífica
sentència de la Sala Penal
número 2 de Sabadell que al 1995 afirmava: Al
día siguiente de los vertidos analizados, el Besós estaba tan muerto como el
día anterior, y era tan regenerable como lo era la víspera. Al menos no
consta lo contrario. Així, en castellà, clar. Per sort l’Audiència de
Barcelona i en Carles Viver i Pi-Sunyer des del Constitucional, van revocar
l’absolució sustentada en aquesta perspectiva extemporània, però així estaven,
i encara estan, les coses a massa jutjats.
Com a professional
del medi ambient, també em sorprèn que quan hi ha una sentència judicial en
contra d’una decisió de l’executiu, gairebé mai hi ha crítica pel jutge. Per
descomptat que la interpretació de la llei és la seva funció, però quan una
sentència, posem per cas, desestima els aspectes ambientals que sostenen una
denúncia i només accepta un argument urbanístic sobre el qual determina que, per
bé que s’acompleix la legislació vigent, caldria canviar-la, alguna cosa no va
bé. Tenim un jutge a Catalunya, que fa això contínuament, i no diem res.
Certament, com he posat de manifest fa un moment, hi ha mecanismes de control a
les instàncies superiors. Però si sumem a la extralimitació l’extrema lentitud,
tenim un problema quan les primeres instàncies no actuen lleialment assumint la
seva funció.
Com a ciutadà,
visc amb perplexitat com el poder judicial legisla i executa –per tant,
s’extralimita. Per exemple, el fet que la sentència en contra de les zones
prioritàries de desenvolupament eòlic comporti una suspensió de totes elles és,
com a mínim, una desproporció que va molt més enllà fins i tot del que
plantejaven els recurrents. La comminatòria per a instaurar el castellà com a llengua vehicular del TSJC és tot menys
proporcionada davant la jurisprudència existent i l’ampli acord polític i
social, transposat a la
legislació. Ja m’agradaria que unes quantes sentències
ambientals i urbanístiques pendents d’execució sine die, gaudissin de tanta diligència. O que el Sr. Millet sigui
jutjat abans que es mori.
En definitiva,
potser que comencem a pensar que no tots els jutges i jutgesses són iguals i
que haurien d’estar sotmesos al mateix nivell de crítica i control que la resta
de poders. La seva tasca és crucial – d’algú ens haurem de refiar- però no es
pot treballar a l’ombra de l’anonimat i anar fent sense assumir responsabilitats,
sense explicar-se públicament i sense rebre crítiques i correccions quan les
coses no es fan ben fetes, o s’assumeixen funcions que no corresponen. A
d’altres indrets, els fiscals són triats per sufragi. No sé si els va millor,
però a Catalunya hem de fer un pensament seriós. Potser estem confonent el
respecte als garants de la llei amb l’abandó de la nostra responsabilitat
ciutadana de control de tots els poders. De tots tres. Separats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada